środa, 1 marca 2017

NACOBEZU KLASA IV - SPR III

Drodzy uczniowie klas IV przesyłałam NACOBEZU na zbliżający się sprawdzian:) Życzę owocnej nauki!:)


  1. Wyjaśnisz pojęcia: historia, historycy, mapa, plan (np. miasta).
  2. Wyjaśnisz czym zajmuje się historia.
  3. Wyjaśnisz kto tworzy historie.
  4. Wymienisz elementy kształtujące historię (praca dawnych pokoleń, ważne wydarzenia, działalność wybitnych jednostek.
  5. Wskażesz korzyści płynące ze znajomości historii.
  6. Wyjaśnisz dlaczego należy ustalać przyczyny i skutki wydarzeń z przeszłości.
  7. Odczytasz informacje z mapy lub planu.
  8. Wyjaśnisz czym są źródła historyczne, źródła materialne, źródła pisane, materiał pisarski, archeologia, kronika, rocznik, dokument.
  9. Przedstawisz podział źródeł historycznych.
  10. Podasz przykłady źródeł materialnych i pisanych.
  11. Wyjaśnisz znaczenie źródeł historycznych dla poznania przeszłości.
  12. Wymienisz instytucje zajmujące się ochroną zabytków.
  13. Wymienisz zabytki jakie możemy znaleźć w poszczególnych instytucjach zajmujących się ich ochroną.
  14. Wyjaśnisz pojęcia: zabytek, skansen, biblioteka, archiwum, muzeum.
  15. Wymienisz zadania instytucji zajmujących się ochroną zabytków (gromadzenie, przechowywanie, odnawianie, wystawianie, przechowywanie).
  16. Wyjaśnisz dlaczego należy chronić zabytki.
  17. Opowiesz jak należy się zachowywać w muzeum.
  18. Wyjaśnisz pojęcia: zegar, czas, chronologia, wiek, tysiąclecie, era.
  19. Wymienisz jednostki mierzenia czasu.
  20. Wymienisz przyrządy służąc do pomiaru czasu dawniej i dziś.
  21. Określisz wiek, połowę, tysiąclecie oraz czas trwania wieku (w którym roku wiek się zaczyna i w którym kończy).
  22. Zaznaczysz daty na taśmie czasu.
  23. Ułożysz wydarzenia w kolejności chronologicznej (od najstarszych do najmłodszych).
  24. Obliczysz ile lat minęło między wydarzeniami (datami).


Powodzenia!! Jeśli potrzebujecie pomocy proszę pisać i pytać. Pozdrawiam!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz