- Wyjaśnisz pojęcia: historia, historycy, mapa, plan (np. miasta).
- Wyjaśnisz czym zajmuje się historia.
- Wyjaśnisz kto tworzy historie.
- Wymienisz elementy kształtujące historię (praca dawnych pokoleń, ważne wydarzenia, działalność wybitnych jednostek.
- Wskażesz korzyści płynące ze znajomości historii.
- Wyjaśnisz dlaczego należy ustalać przyczyny i skutki wydarzeń z przeszłości.
- Odczytasz informacje z mapy lub planu.
- Wyjaśnisz czym są źródła historyczne, źródła materialne, źródła pisane, materiał pisarski, archeologia, kronika, rocznik, dokument.
- Przedstawisz podział źródeł historycznych.
- Podasz przykłady źródeł materialnych i pisanych.
- Wyjaśnisz znaczenie źródeł historycznych dla poznania przeszłości.
- Wymienisz instytucje zajmujące się ochroną zabytków.
- Wymienisz zabytki jakie możemy znaleźć w poszczególnych instytucjach zajmujących się ich ochroną.
- Wyjaśnisz pojęcia: zabytek, skansen, biblioteka, archiwum, muzeum.
- Wymienisz zadania instytucji zajmujących się ochroną zabytków (gromadzenie, przechowywanie, odnawianie, wystawianie, przechowywanie).
- Wyjaśnisz dlaczego należy chronić zabytki.
- Opowiesz jak należy się zachowywać w muzeum.
- Wyjaśnisz pojęcia: zegar, czas, chronologia, wiek, tysiąclecie, era.
- Wymienisz jednostki mierzenia czasu.
- Wymienisz przyrządy służąc do pomiaru czasu dawniej i dziś.
- Określisz wiek, połowę, tysiąclecie oraz czas trwania wieku (w którym roku wiek się zaczyna i w którym kończy).
- Zaznaczysz daty na taśmie czasu.
- Ułożysz wydarzenia w kolejności chronologicznej (od najstarszych do najmłodszych).
- Obliczysz ile lat minęło między wydarzeniami (datami).
Powodzenia!! Jeśli potrzebujecie pomocy proszę pisać i pytać. Pozdrawiam!!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz