1. Wskażesz na mapie ziemie należące
do zaboru austriackiego, pruskiego, rosyjskiego.
2.
Przedstawisz
cele polityki zaborców wobec Polaków po powstaniu styczniowym.
3.
Wyjaśnisz
pojęcia: rusyfikacja, germanizacja, tajne nauczanie, Galicja, autonomia.
4.
Opowiesz
o przykładach walki z rusyfikacją oraz germanizacją.
5.
Opowiesz
o przyczynach, przebiegu oraz skutkach strajku dzieci we Wrześni w 1901 roku.
6.
Opiszesz
działania Michała Drzymały.
7.
Wyjaśnisz
na czym polegało wynaradawianie Polaków oraz podasz przykłady.
8.
Wskażesz
dziedziny życia rozwijające się w poszczególnych zaborach.
9.
Wyjaśnisz
na czym polegała autonomia Galicji.
10. Wyjaśnisz czym dla kultury
polskiej zasłużyli się: Henryk
Sienkiewicz, Stanisław Moniuszko, Jana Matejko, Stanisława Wyspiańskiego, Heleny
Modrzejewskiej, Fryderyk Chopin; podasz przykłady ich dzieł.
11. Wyjaśnisz czym był emigracja
zarobkowa.
12. Wskażesz na mapie miejsca
emigracji zarobkowej Polaków w XIX wieku.
13. Wskażesz przyczyny emigracji
zarobkowej.
14. Opowiesz o losach Polaków na
emigracji.
15. Porównasz emigrację zarobkową i
polityczną.
16. Wyjaśnisz pojęcia: maszyna
parowa, statek parowy, telegraf, kolej żelazna, silnik elektryczny, fabryka,
żarówka.
17. Wyjaśnisz na czym polegała produkcja
fabryczna.
18. Opowiesz o rozwoju
uprzemysłowienia w XIX wieku.
19. Wskażesz najbardziej uprzemysłowione
miasta na ziemiach polskich.
20. Porównasz rzemieślnicze i
fabryczne metody produkcji.
21. Opiszesz warunki pracy w XIX
wieku.
22. Wyjaśnisz dlaczego wiek XIX został
nazwany wiekiem pary i elektryczności.
23. Opowiesz o nowych sposobach
komunikowania się.
24. Opowiesz o nowych sposobach
przemieszczania się.
25. Wymienisz wynalazki przełomu XIX i
XX wieku.
26. Opowiesz o zastosowaniu
wynalazków w różnych dziedzinach życia (np. medycyna, komunikowanie się,
przemieszczanie się.
27. Wymienisz dokonania Marii
Skłodowskiej Curie.
28. Zaznaczysz na taśmie czasu daty
otrzymania przez Marię Skłodowską Curie Nagrody Nobla (1903, 1911).
29. Wyjaśnisz pojęcie: miasto
przemysłowe.
30. Opiszesz podział społeczeństwa w
XIX wieku używając pojęć: kapitaliści, robotnicy.
31. Opowiesz o warunkach pracy w XIX
wieku.
32. Scharakteryzujesz zmian jakie
zaszły w mieście XIX wieku (wygląd, udogodnienia dla ludzi, spędzanie czasu
wolnego).
33. Porównasz życie ludzi w mieście
średniowiecznym, XIX wiecznym i współczesnym.
34. Opiszesz zmiany na wsi w XIX
wieku (nowe metody uprawy ziemi, nowe rośliny, nowy sprzęt).
35. Porównasz życie na wsi
średniowiecznej, XIX wiecznej oraz współczesnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz